100 gecs: 10000 gecs

Skivbolag: Dog Show & Atlantic
Utgivningsdatum: 17 mars 2023

Få band förkroppsligar hur det kändes att växa upp på internet under sena 2000 talet på samma sätt som 100 gecs. Efter bandets kritiskt hyllade första släpp i 2019 är de nu tillbaka med ett nytt set av bangers. Bandet arbetar sig igenom allt från ska, till pop punk till nu metal på sin musikaliska resa genom musiken som fyllde alternativa tonåringars mp3-spelare när internetet fortfarande var i sin vilda västern fas.

Albumets första låt “Dumbest Girl Alive” startar med THX ljudeffekten som abrupt avbryts av ett antal pistolskott. En elektrisk gitarr spelar ett tungt rockriff med ett beat bakom sig som är sjukt förvrängt och crunchy. För andra band hade dessa delar räckt för en hel sång men i nästa minut klarar Laura Les och Dylan Brady att blanda in hardstyle, trap, en akustisk version av gitarriffet och sedan återgå till var de började utan att tappa låtens essens.

Nästa höjdpunkt kommer direkt med låt två: “757”. En hyperpop banger med en fantastisk beat switch som använder sig av en sample från en Star Wars laserpistol. Detta är ett av många ställen i albumet där 100 gecs väldigt direkt tar ljudeffekter från populärmedia och musik.

“Hollywood baby” är en till rock-inspirerad dänga. Med en fantastisk pop punk hook där pitchshiften och autotunen på Dylan Bradys röst får den att likna den nasala klangen av banden som närmast verkar ha inspirerat låten. Små produktionsdetaljer som den här leder till att 100 gecs musik framkallar kärnan av genrerna och tiden de inspireras av. Man får känslan av att de har en djup förståelse för vad som utgör sounden de utforskar.

100 gecs sound är dränkt i självironi och humor. Alla låtar har en lekfull karaktär men på vissa är det mer i fokus än på andra, ibland till sin egen nackdel. “Frog On The Floor” öppnar portarna helt för denna barnsliga glädje och är en av två låtar som utgör albumets obligatoriska ska portion. Låten går dock inte helt hem och svänger lite för långt in i att vara en skämtlåt för att ha en bestående effekt.

Dessutom leker 100 gecs lite med elden i det här albumet. De tar stark inspiration av genrer som inte helt har lämnat cringe-fasen av tidens gång, men deras kunskap om produktion, melodiska hooks och djup kärlek för musiken de lånar inslag från leder till att de klarar sig utan att bli brända. 10 000 gecs har sina moment där allting kommer samman på ett sätt som får en att se både tillbaka och fram i tiden på samma gång, medan det i andra stunder kan kännas lite för oseriöst. En sak är plattan dock aldrig: tråkig.

Rulla till toppen