Ännu en månad har gått och vi vill i vårt månatliga segment Varvet runt dela med oss av musiken som gått varmast hos oss på Klunga den senaste månaden, både nya och gamla favoriter. Perfekt att läsa igenom och plocka det som lockar just dig!
Spellistan för Varvet runt med samlade låtar hittar du längst ner på sidan. Den här månadens lista innehåller musik från Yves Tumor, Kali Uchis, Lana Del Rey, Unknown Mortal Orchestra, och Driveways, med flera.
Erik Widell:
Under mars månad har jag haft nöjet av att gå igenom A Tribe Called Quest diskografi där jag alltid återkommer till den funkiga låten “What?”. Jag har även fått hem en del vinyler, bland annat Dead Kennedys Fresh Fruit for Rotting Vegetables där låten “Holiday in Cambodia” skränats ut från högtalaren flertalet gånger. Även Fatboy Slims album You’ve Come a Long Way Baby har adderats till samlingen där jag kanske lyssnat lite extra på “Gangster Trippin”. Nu när våren är här och solen ibland visar sig har jag även återbesökt det perfekta vårbandet Belle and Sebastian och hittat en ny tillfällig favorit hos dem i “Sleep the Clock Around”.
Några nya marssläpp som jag lyssnat lite extra på är Arvid Neros smått melankoliska låt “Galler” och Paris Palomas ganska effektfulla låt om att vara fast i ett minst sagt krävande förhållande, “Labour”. Även Lana Del Reys nya album Did you know that there’s a tunnel under Ocean Blvd innehöll en del lyssningsbart material. Framförallt har jag återvänt väldigt mycket till hennes fantastiska kollaboration med SYML på låten “Paris, Texas”.
Jag vill avsluta med att lyfta upp den låt som jag definitivt spelat mest denna månaden vilket är den underbara psykedeliska rocklåten “I Don’t Want It” av det experimentella rockbandet Ween. Låten är perfekt för den som precis gått igenom en separation eller ett break-up och samtidigt känner lite för Pink Floyd.
Frida Helander:
Månaden har fyllts av R&B-lyssnande och släpp från 2022. Ari Lennox och Shygirl släppte båda mycket trevliga plattor under hösten. Men framför allt är det kanske Shygirl och Tinashes singel “Heaven” som spelats. Jag har även upptäckt några nya artister. Bland annat Alex Vaughn som gjorde en klockren remix av “Demon Time” tillsammans med Ari Lennox! Förutom Alex har jag även upptäckt Destin Conrad, Nia Archives och Maeta. Alla någon form av R&B och vissa med mer elektroniskt sound än andra. Destin Conrad har jag faktiskt sett live som förband till Kehlani i november, men insåg inte det först och det är inget jag följt upp så därför hamnar det ändå i kategorin av “nya”. Kali Uchis album Red Moon In Venus har passat väl in i min R&B-overtake.
Något som är mer indierock fick jag när jag var på konsert med Kalifornien-baserade Half Alive. Som för övrigt bjöd på ett riktigt konstnärligt framträdande! I slutet av mars släppte 6LACK ett trevligt album för den som känner för att lyssna på soft hiphop. Även en del bangers finns på Yves Tumor senaste platta. Men om det är något du inte vill missa är det Tyler, The Creators släpp, så sent som 31 mars kom uppföljaren till albumet från 2021:s Call Me If You Get Lost. Med tillägget The Estate Sale får vi åtta nya låtar, där jag än så länge mest kan slå ett slag för “Dogtooth”!
Melanie Manalo:
Mars svepte förbi i full fart men bjöd tacksamt nog på en hel del vårkänslor och många fina släpp! Det blev speciellt en hel del lyssnande på Yves Tumors och slowthais senaste album – två riktigt fina verk med många top tier-låtar, exempelvis “Lovely Sewer” med Yves Tumor och “HAPPY” med slowthai, som gått varmt hos mig. Har som vanligt också lyssnat på en hel del gammalt, men det har oftast slutat med att jag kört Future Islands och Glass Animals diskografier på repeat. GIVETVIS har “Tattoo” med Loreen också gått om och om (det är en spikad vinst i Eurovision!!!).
Elin Olsson:
Månaden började med att jag försökte “ta tillbaka” en låt som jag inte kunnat lyssna på sedan en lång tid tillbaka. Driveways “Skeptic” har äntligen börjat kännas okej att lyssna på igen. Den tar mig tillbaka till ett flyg mitt i Atlanten, gråtandes, panikslagen över ett hejdå jag inte ville säga, men nu är låten äntligen min igen. Min Spotify-repeat har annars sett exakt likadan som den gjorde i februari. Bad Omens “Kingdom of Cards” har toppat den i flera månader nu, följt av Marillions “Blind Curve: Vocal Under a Bloodlight / Passing Strangers / Mylo / Perimeter Walk / Threshold”. Miley Cyrus Endless Summer Vacation, har även väldigt positivt överraskat mig, trots att jag älskade stilen på förra skivan. Månadens bubblare har varit Snows “Informer”, en helt otrolig låt med en lika otrolig berättelse, kan även ge en liten shoutout till Jim Carreys klockrena parodi “Imposter”.
Linus Hellgren:
Mars har i princip haft samma tema som februari, blandat vårhopp med vinterdepp. Denna månad lyckades jag dock klämma in två tokbra konserter: Dry Cleaning på Debaser och The Exorcist GBG på Hus 7. Båda var bra men Dry Cleaning var helt fantastiskt. I övrigt har ny musik blandats med gammal och det har funnits plats för både Jonathan Richmans I, Jonathan och Yves Tumors senaste album (med lite väl lång titel). På temat vårhopp får SASAMI räknas in, härlig indierock som har förgyllt mina dagar. På temat vinterdepp klämmer vi in Sunn O))) och speciellt deras samarbete med Scott Walker. Swans har även fått finnas med i den kategorin och de fick för mig en renässans med singeln “Paradise is Mine”. Sist men inte minst så har såklart Telephone Melts senaste singel gått varm, läs vår artikel om den!
Hampus Hansson:
Återigen kantas min månadsrapport av arbetet som görs här på Klunga, med överlägsna Unknown Mortal Orchestra och deras purfärska album V i toppen. Ett snäpp ner, men ändå en tydlig tvåa, finns Gorillaz och det senaste albumet Cracker Island. På dessa album finns det en del guldkorn värda att (återigen) lyftas: ”That Life”, ”The Beach”, ”Meshuggah”, och ”Layla” från förstnämnda, samt ”Cracker Island”, ”Silent Running”, ”Oil”, och ”New Gold” från sistnämnda. På recensionsspåret finns även kommande recensioner i Paramore, Kali Uchis, och RAYE representerade – varav en jag inte alls tolererar. Häng kvar i närheten för att se vilket, vetja!
Låtmässigt finns det en hel del uppstickare, men klart populärast hos mig var nysläppet ”Barley” av Water From Your Eyes. Tätt därefter hittas en gammal låt, ”Assumptions” av Sam Gellaitry, som jag upptäckte genom en nysläppt Kaytranada-remix. Båda versioner är dunder, men originalet är en otrolig öronmask. Kärlek gavs även till Skrillex, som är aktuell med sina två album släppta i februari. ”Rumble” och ”Real Spring” är de låtar som stuckit ut, och dessutom har jag återvänt till hans fantastiska EP Bangarang från 2011 ett antal gånger. Andra nya fantastiska singlar som spelats flitigt är ”Rooftops” av Hatchie och Liam Benzvi, ”Nurse!” av Bar Italia, ”Don’t Lose Time” av Weval, samt ”Mike (Desert Island Duvet)” av Fred again.., The Streets, och Dermot Kennedy. Boards of Canada och Burial fick lite kärlek på grund av deras toppförmåga att göra ”jobbmusik”, med varsin lyssning på Geogaddi och EP:n Rival Dealer.
Slutligen kommer en kungörelse av mina nya albumlyssningar: Fever Ray, slowthai, 100 gecs, Debby Friday, och Black Country, New Road, samt EP:s från Yaya Bey, Slackin Beats och Kamohelo, samt Rosalía och Rauw Alejandro. ”Beso” från sistnämnda är en sann reggaetonbanger. De albumlyssningar som dock imponerat mest är Kate Davis (vars låtskriveri är ett så fantastiskt tillskott till min lyssningsbank för indierock att det blivit två lyssningar), Depeche Mode, och M83. Vill highlighta ”Before We Drown” och ”Ghosts Again” (igen, läs förra Varvet runt för en mer ingående anledning) av Depeche Mode, och disco/dreampop-crossovern ”Fantasy” av M83. Får avsluta med anekdoten att jag blivit Brynäsare (vid det absolut sämsta tillfället), och för att förgäves heja fram Brynäs i hockeykvalmatcherna (på plats, vid tre av fem tillfällen) laddades det upp med ”Brynäslåten” av Urkestern, något som kanske är alldeles för synligt i min lyssningshistorik och definitivt är alldeles för närvarande 24/7 i min skalle.